Сучасний досвід використання дистанційних технологій в Університеті Огієнка

У складних карантинних умовах науково-педагогічні працівники Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка продовжують освітній процес для здобувачів вищої освіти за допомогою технологій дистанційного навчання. Це означає тільки одне: тимчасова незручність перетворюється в об’єктивну реальність, зокрема офіційна онлайн-сторінка університету в соціальній мережі «Фейсбук» стала місцем обміну сучасним досвідом як викладання, так і навчання, місцем презентування особистих професійно-технологічних досягнень щодо використання однієї з сучасних освітніх платформ дистанційного навчання. Наведемо для прикладу окремі дописи, подані на сторінці.

Науково-педагогічні працівники університетуНаталія Мазур, доктор економічних наук, професор; Вікторія Федорчук, кандидат педагогічних наук, доцент; Світлана Миронова, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри корекційної педагогіки та інклюзивної освіти у своїх публікаціях наголошують на тому, що«…під час вседержавного карантину, вони разом із здобувачами вищої освіти теж змінюються: використовують всі можливі та доступні засоби комунікації та обміну інформацією в освітньому процесі. Дистанційне навчання – це не тільки вимога часу, але й новий досвід та нові можливості для викладача й студента. Тому необхідно проявити певну гнучкість та успішно рухатися далі в нових умовах із найменшими втратами».

Як зазначають дописувачі онлайн-сторінки університету, «…дистанційне навчання відкриває студентам доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищує ефективність самостійної роботи, дає зовсім нові можливості для творчості, знаходження і закріплення різних професійних навичок, а викладачам дозволяє зреалізовувати принципово нові форми й методи навчання (чат-заняття, вебзаняття, вебфоруми, вебконференції). Сьогодні освітній процес у Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка проходить за розкладом і в зручному для студентів місці за допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Для забезпечення безперервного навчання в університеті науково-педагогічні працівники використовують різні онлайн-платформи. Здебільшого це платформа Moodle, яка дає змогу викладачам самостійно створювати курси та керувати ними, використовувати часові обмеження, створювати власні системи оцінювання знань, контролювати надсилання для перевірки виконаних студентами завдань,» – ділиться у своєму дописі Вадим Зданюк, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичної реабілітації та медико-біологічних основ фізичного виховання.

«Під час карантину, коли і викладачі, і студенти опинилися в екстремальній ситуації, стала надзвичайно затребуваною електронна система MOODLE, робота з якою вимагала й набуття практичних умінь і навичок. Хочеться висловити велику вдячність за кваліфіковані й доступні та зрозумілі консультації, за проявлене велике терпіння. Без працівників інформаційного центру Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка не вдалося б ефективно працювати і взаємодіяти зі студентами. Дякую!!!» – розповідає у своєму дописіНаталія Панчук, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології освіти.

«Коронавірус не зашкодить виглядати стильно – день Краси студентів-германістів! Здобувачам вищої освіти групи Nim1-B17 було запропоновано провести День краси. Але що ж за заняття, яке не матиме навчальної мети? Звісно, головним завданням було пофантазувати й розповісти всім (німецькою мовою!), куди саме вони так гарно одягнулися, яку обрати подію, з яким супутником зустрічаються», – зазначає Ольга Добринчук, кандидат філологічних наук, доцент кафедри німецької мови.

«Протестували з групою FKS1-B16 відкриту систему вебконференцій для дистанційного навчання BigBlueButtonBN, яка працює всередині віртуального освітнього середовища MOODLE. Дуже зручно, бо не треба завантажувати сторонніх додатків, працює як із комп’ютера, так і зі смартфона. Рекомендуємо. І пам’ятайте, що дистанційне навчання – чудова можливість як для студентів, так і викладачів опанувати інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі», – наголошує Юрій Юрчишин, кандидат наук з фізичного виховання та спорту, завідувач кафедри теорії та методики фізичного виховання, доцент кафедри.

Популярним серед учасників освітнього процесу в університеті став сервіс «Zoom», за допомогою якого проводять відеоконференції та інші види онлайн-занять. Також науково-педагогічні працівники та здобувачі вищої освіти університету використовують Viber, Skype, Telegram, Facebook, електронну пошту та ін.

Так, науково-педагогічні працівники кафедри німецької мови організували зі студентами цікавий челендж #навчаємося та навчаємо дистанційно.

Крім того, викладачі кафедри образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва та реставрації творів мистецтва проводять онлай-нлекції для студентів художніх спеціальностей педагогічного факультету, а на кафедрі теорії та методик початкової освіти успішно дискутують зі студентами під час семінарських занять.

Для організації роботи структурних підрозділів, зокрема факультетів, декани факультетів та завідувачі кафедр університету практикують проведення робочих онлайн-нарад та засідань. Так, Іван Федорчук,декан природничого факультету, кандидат біологічних наук, доцент, у своєму дописі зазначає: «…було проведено перше дистанційне засідання деканату природничого факультету через Zoom! Цікавий досвід, нові можливості й, зрештою, це просто зручно».

«Продуктивна співпраця в дистанційному форматі: нарада із завідувачами кафедр і заступником декана з навчальної роботи та забезпечення якості вищої освіти. Нові виклики та шляхи вирішення. Гарний настрій та оптимістичний погляд у майбутнє», – зауважує Алла Хоптяр, декан факультету іноземної філології, кандидат філологічних наук.

«Продуктивно та дружньо проходять засідання кафедри економіки підприємства під час карантину. Колеги діляться досвідом налагодження навчальної комунікації з академічними групами, напрямами покращення морально-психологічного стану студентів та активізації науково-дослідної діяльності молодих учених. Науково-педагогічні працівники окремо обговорили нещодавно опубліковану кафедральну монографію та запланували почати роботу над новими цікавими науковими працями. Кафедра економіки підприємства продовжує надавати якісні освітні послуги та готувати конкурентоздатних фахівців», – ділиться враженнями Ірина Ящишина, доктор економічних наук, завідувач, професор кафедри економіки підприємства.

Переймаймо досвід, удосконалюймося, ділімося ідеями та досягаймо успіху! Тільки вперед, тільки разом! Попереду нових 100 років успіху!

Під час підготовки публікації були використані матеріали офіційної вебсторінки університету в Інтернеті (URL : http://kpnu.edu.ua/) та офіційної вебсторінки в соціальній мережі «Фейсбук» (URL : https://www.facebook.com/kpnu.edu.ua/).

Інна Бугерчук, провідний фахівець навчально-методичного центру забезпечення якості освіти